Wednesday, July 17

RAMADHAN, PELUKIS DAN SEDEKAH




Dah seminggu berpuasa baru aku boleh buka lembaran blog dengan kisah Ramadhan... Sungguh terlewat! Orang lain dah berkuyun kuyun ucapan ahlan wa sahlan Ramadhan, macam macam style dan gaya sambutan, Profile FB pun bertukar menjadi syariah-compliant kalau tidak pon dah tukar jadi lauk pauk...
Pendek kata sungguh gembira umat Malaysia menyambut Ramadhan... lebih lebih lagi waktu berbuka

Apa apa pon Cepat cepat lah ambil kesempatan di Bulan berkah ni, pasal Syawal di Malaysia ni datang dengan cepat sekali... Setan pon kalah ngan lagu raya cepat betul dia kuar, kalau tak kat shoping Compleks, kat komputer member sebelah...tak pon ring tone handset disana sini dah berkumandang dendang perantau... Malaysia boleh!

Aku rasa dah ramai citer pasal Ramdhan, Tazkirah pon cerita fadhilat ramadhan, semua orang dah sedia maklum jadi tak payah lah aku copy paste,


 Cuma nak citer sikit pasal Sedekah....




  Jadi berbanyak lah sedekah.....




Setiap bulan 'mengemis' gaji sendiri


ABDUL Ghafar Bahari merupakan antara pelukis komik yang popular sekitar tahun 1980-an.
MESKIPUN sering dihujani surat peminat yang memuji dan mengagumi karya-karya yang dihasilkan, perjalanan hidup sebagai seorang pelukis komik tidak lekang daripada pancaroba.

Bahkan tidak keterlaluan untuk mengatakan kebanyakan kartunis tempatan yang mencari rezeki di bawah syarikat-syarikat penerbitan sekitar tahun 1980-an melalui nasib yang hampir sama.
Selain menerima bayaran rendah, perjuangan melalui karya hitam putih mereka kadang-kala dirasakan seperti melukut di tepi gantang ekoran layanan syarikat penerbitan yang lebih mengutamakan keuntungan.
Pelukis komik tempatan, Abdul Ghafar Bahari, 56, atau lebih dikenali dengan nama Gopa merupakan antara kartunis yang mengakui terpaksa 'mengemis' untuk mendapatkan bayaran daripada karya-karya yang disumbangkan.

"Hampir setiap bulan kami golongan pelukis terpaksa mengetuk pintu pejabat penerbit semata-mata untuk menuntut bayaran daripada hasil kerja kami.
"Walaupun bayaran yang dijanjikan hanya RM150 untuk sebuah komik, penerbit biasanya menjelaskan bayaran secara ansuran. Dua atau tiga kali sebulan," katanya ketika ditemui S2 baru-baru ini.
Beliau berkata, layanan seperti itu menyebabkan beliau dan rakan-rakan kartunis menjadi tawar hati sehingga ramai yang berhenti menyumbang karya.
"Walaupun tidak lumayan, bayaran yang dijanjikan itu cukup untuk belanja dapur.
"Melukis komik bukan kerja mudah. Untuk siapkan komik 20 muka surat memakan masa dua atau tiga minggu," katanya.

Bekas kakitangan Dewan Bahasa dan Pustaka itu berkata, bagi memenuhi kehendak penerbit yang mahukan karya-karya berkualiti setiap bulan, beliau terpaksa meluangkan masa setiap hari melukis.
"Saya masih ingat zaman bas mini di Kuala Lumpur, setiap kali pergi dan pulang dari tempat kerja, saya akan melukis di dalam bas untuk menyiapkan komik," katanya.
Abdul Ghafar berkata, perjuangan pelukis-pelukis komik sekitar tahun 1980-an sebenarnya banyak didorong oleh minat yang mendalam terhadap seni tersebut dan bukannya untuk mengejar duit.
"Kebanyakan mereka yang bertahan lama adalah mereka yang benar-benar berkarya untuk kepuasan diri. Pada zaman saya, industri komik tidak menjanjikan apa-apa kepada pelukis," katanya.
Abdul Ghafar merupakan salah seorang daripada pelukis yang popular antara tahun 1980-an hingga 1990-an.

Antara karya beliau termasuk Kalong Pendita, Puteri Kayangan, Angsa emas, Puteri Bunian, Kopral Mat Desa, Ratu Api dan Puteri Kayangan.
Beliau yang sudah lama bersara daripada dunia komik kini menumpukan perhatian kepada lukisan air, akrilik dan minyak.
"Selain menyiapkan tempahan, saya juga melukis untuk pertandingan-pertandingan lukisan di peringkat antarabangsa.
"Pencapaian terbaik saya setakat ini adalah pengiktirafan sebagai salah seorang daripada 200 pelukis cat air terbaik di dunia oleh Persatuan Cat Air Antarabangsa," katanya.




Sebagai seorang pelukis freelancer aku pernah duk minum minum ngan member aku yang juga seorang freelancer... Dia pernah sangah aku pasal terlalu negatif pasal kerjaya spesis Lone renjer ni,

' Kita bukan kerja kerja bodoh gitu jer...Kita sebenarnya tengah bisness ni!' Katanya

aku terkulat kulat kagum ' Laaa selama ni aku bisnesman ker?!'


Kesimpulanya mungkin macam ni....

Pelukis boleh jadi sehebat Bisnesman dan boleh jadi juga  sehina dina seorang peminta sedekah.....


Kesian aku..... Di bulan Ramdhan juga ada ganjaran untuk orang yang besabar....Sabar jer lah ek...

Oh Malaysia ku tercinta!


Sahur!!!!!








3 comments:

nazha anua said...

sedihnye kesah ni..

RABUN said...

ni lah hakikatnya jadi pelukis...walaupon tak semua...tapi aku rasa ramai yang lalui benda ni...

JUNAIDI said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya.BUKA BLO DANA GHAIB MBAH RAWA GUMPALA